E-handelns snabba tillväxt innebär spännande möjligheter för Omegapoint

E-handeln är ett av de områden där Covid-19 har blivit en accelerator. Förändrade förutsättningar driver på utvecklingen och skapar nya möjligheter inom både B2C och B2B. För Omegapoint har det inneburit flera nya åtaganden där vi utvecklat kundspecifika e-handelsplatser och sett till att tusentals artiklar presenteras på rätt sätt. 

Image.jpeg

- Omställningen inom framför allt B2B har gått väldigt snabbt. Vi arbetar med flera kunder som tidigare arbetat med i princip bara uppsökande försäljning IRL. De har blivit tvingade att tänka om och hitta sätt att möta sina kunder online i stället, säger Jens Ode, ansvarig för affärsområdet e-commerce på Omegapoint.

 

E-commerce handlar sällan om att översätta ett fysiskt möte till ett digitalt. Det handlar snarare om att tänka nytt och tillvara de möjligheter som den digitala världen erbjuder.

- Vi arbetar med Roxtec, ett globalt företag som arbetar med tätningslösningar för kablar och rör. För dem har utvecklingen av en ny e-handelsplattform inneburit att de mycket snabbare når nya marknader än förr, berättar Jens.

Förutom att utveckla e-handelsplatser har Omegapoint även många uppdrag som handlar om att hantera produktdata.

- Har du tusentals artiklar och säljer på många marknader är maskineriet bakom kulisserna väldigt komplext - att se till att rätt produktinformation finns tillgänglig på rätt språk. En effektiv hantering av produktdata spar både pengar och ger nöjdare kunder, fortsätter Jens. 

På Omegapoint finns ett dedikerat team som ”bara” jobbar med e-commerce. Uppdragen är ofta i form av hela åtaganden, från utveckling till underhåll, drift och vidareutveckling av e-handelsplatsen. 

- Panduro är ett bra exempel. Vi har samarbetat i snart tio år. Från att de gav sig ut på nätet till idag när det är deras största försäljningskanal. Vi är en väldigt stolt partner, säger Jens.

Omegapoints team inom e-handel växer och nya utvecklare anställs kontinuerligt. Teamet är uppbyggt så att konsulterna arbetar med flera kunder parallellt.

- Det gör oss mer flexibla mot kund. Dessutom kan vi återapplicera kunskap och lösningar mellan olika branscher och kunder. Sist men inte minst är det både utmanande och roligt, avslutar Jens. 

  

Föregående
Föregående

Sarah Backman är expert på cyberkriser – nu är hon aktuell som talare på IT Security Insights

Nästa
Nästa

Omegapoints traineeprogram rivstartar med Academy Week