Case – SVT

SVT är ett public service-företag som gör tv om alla, för alla. Verksamheten bedrivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället. Under 2015 sändes 22 884 timmar i SVT:s kanaler.

Utmaning

SVT vände sig till Omegapoint för kompetens när de ville bygga en publik videoplattform som skulle kunna skala med god prestanda. Det var inte någon som tidigare byggt en applikation av den här typen i Sverige och det fanns ingen standard för hur det skulle fungera. Det senare är en stor utmaning för SVT som ofta har höga toppar avseende användning vid stora evenemang som OS, fotbolls-VM, val eller vid dramatiska nyheter.

Lösniningen

Omegapoint tilldelades flera viktiga expertroller, bland annat som systemdesigner och lead developer. Projektet gick ut på att ta fram en skräddarsydd lösning som skulle integreras mot bakomliggande CMS (Content Management System) via ett webbtjänstlager.

Designen skulle svara mot SVT:s höga krav på användarupplevelse, tillgänglighet för funktionshindrade och bra prestanda vid hög belastning.

“SVT vände sig till Omegapoint för kompetens när de ville bygga en publik videoplattform som skulle kunna skala med god prestanda.”

Resultat

SVT Play har vunnit flera priser och fått ett antal utmärkelser, däribland Swedish Design Awards pris ”Design S” med motiveringen ”En förebild för svenska tjänsteföretag. Banbrytande stilbildare som starkt fokuserar på nytta och snabbhet.” SVT Play är idag sannolikt Sveriges bästa playtjänst och var den tjänst som i Sverige myntade begreppet play för videorelaterade tjänster på nätet. http://svtplay.se/. Projektet är en fantastisk framgång.

Vill du prata med någon på Omegapoint?

Kontakta oss