Case – Panduro Hobby

Panduro Hobby är ett familjeföretag som öppnade sin första butik i Sverige 1962. Panduro är idag marknadsledande i Europa vad gäller hobbymaterial och har 114 butiker i sex länder. Panduro Hobby har cirka 650 personer anställda och en omsättning på 850 mkr.

Utmaning

Panduro Hobbys verksamhet, system och organisation var anpassad till försäljning i butikeroch till viss del traditionell postorder via katalog. Utmaningen var att skapa en e-handelslösning som adderade så lite inverkan på det traditionella arbetssättet som möjligt. Helst skulle det kunna hanteras i stort sett med befintliga resurser och organisation.

Lösningen

Omegapoint skapade en teknisk lösning som stöttar kundens egna processer och nyttjar befintliga system maximalt. Panduros medarbetare arbetar med få undantag i etablerade gränssnitt kopplade till affärssystemet där Omegapoints lösning med hög grad av automation exponerar produkterna på Panduros e-handelsplats.

“2015 blev pandurohobby.se prisad som näst bästa e-handelslösning av den ansedda organisationen Web Service Awards.”

Resultat

På tre år fördubblades omsättningen kopplad till e-handeln, med endast en person med e-handel som huvudsaklig arbetsuppgift. 2015 blev pandurohobby.se prisad som näst bästa e-handelslösning av den ansedda organisationen Web Service Awards i konkurrens med betydligt mer namnkunniga e-handlare.

Vill du prata med någon på Omegapoint?

Kontakta oss